tiistai 13. joulukuuta 2022

Hyvän olon joulukalenteri // 13. Rentoutta jouluruokailuun

 



Miten sinä suhtaudut joulunajan ruokailuun?

Joulun lähestyessä monet lehdet jakavat innokkaasti vinkkejä kuinka voimme kompensoida syömiämme kaloreita. Jos söit yhden tortun, sinun tulee polkea X-aikaa kuntopyörällä. Jos söit kaksi konvehtia, tulee sinun tehdä Y määrä kyykkyjä jne. 

Mitä ajatuksia nämä sinussa herättävät? Ehkäpä vaan ohitat taulukot naurahtaen, vai laittaako artikkeli kauhistelemaan kuinka monta kaloria tulikaan pikkujouluissa syötyä – aatosta puhumattakaan. Mikäli ajatuksesi menevät jälkimmäisen esimerkin mukaan, suosittelen jatkamaan lukemista.

 

Miten itse näen tällaisen ”jos syön ohi fiksun listan, tulee minun kompensoida se liikkumalla” ajatusmaailman?

Mielestäni liikunnan ei missään vaiheessa pitäisi olla rangaistus siitä, mitä olet päivän aikana suuhusi pistänyt. Enkä halua ajatella liikuntaa keinona, jonka avulla vain poltamme kaloreita. Mielestäni niin liikunnasta kuin myös syömisestä pitää pystyä nauttimaan. Itse en ainakaan henkilökohtaisesti kovin kauaa jaksaisi mennä naama mutrulla liikunnan ja ravinnon suhteen…


Entä jos mieli tekee kuitenkin niitä herkkuja?

Mikäli mielesi tekee jouluna herkutella ja syödä normaalista poiketen, niin anna mennä. Mielestäni joustavuutta pitää löytyä ruokailusta, ja tämä joustavuus tarkoittaa sitä, että kun perusasiat ravinnosta ovat kunnossa, pystytään ihan perusarjessakin syömään ajoittain hieman vapaammin.

Toki fitnesslajeihin kuuluvat kisadieetit ovat asia erikseen; tällöin noudatetaan pilkuntarkkaa ruokavaliota, jotta kisakuntoon pääseminen halutussa ajassa on mahdollista. Mutta aika harva meistä kuitenkaan on sitä kisakuntoa havittelemassa, minkä takia 80/20 sääntö ruokailuun toimii mielestäni erittäin hyvin.

 

80/20 ajatusmaailma

Mitä 80/20-ajatuksella sitten tarkoitetaan? Taustalla on ajatus siitä, että valtaosa ruokaluista (80%) tapahtuu fiksusti ja terveellisistä vaihtoehdoista, mutta loppuosan (20%) voidaan syödä rennommin nauttien esim. silloin tällöin suklaata tai pizzaa, mikä ikinä onkaan se sinun herkku, josta haluat nauttia.

 

No mutta kun tämä painonpudotus…

Tärkeintä on muistaa, että loppupeleissä ratkaisevinta on, mitä syömme pitkällä tähtäimellä eikä se mitä laitamme suuhun jouluna. Joulu on vain kerran vuodessa, mikä jättää sinulle vuoteen yli 360 päivää, joilla on oikeasti merkitystä!
Mikäli olet ruokailut tähän asti fiksuksi, syöden pääosin puhdasta ja ravinnerikasta ruokaa, voit aivan hyvin nauttia joulun antimista ilman pelkoa siitä, että projektisi kaatuisi.

 

PS: Muistathan, ettei joulu ole pelkästään syömistä vaan myös yhdessä olon aikaan. Nauti läheistesi seurasta, rentoudu ja nauti joulunajasta ja sen tunnelmasta - älä anna jouluruoan stressata liikaa mieltäsi :)

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Vuoden 2023 suosituin liikkuvuushaaste

Miten siellä sujuu viime vuoden suosituin liikkuvuushaaste?