perjantai 22. tammikuuta 2021

Lyhyt katsaus D-vitamiiniin

 



D-VITAMIINI

D-vitamiini on yksi rasvaliukoisista vitamiineista, ja sen tärkein muoto on D3-vitamiini. D3-vitamiinia on mahdollista saada auringon ultraviolettisäteilyn vaikutuksesta, mutta koska Suomessa D-vitamiinin muodostumiselle otollisimmat hetket ovat vain kesäkuukausina ja auringosta syntyneet varastot kestävät vain 1-2 kuukautta, on suositeltavaa käyttää D-vitamiinilisää varsinkin talvella.


D-vitamiinin tehtäviä:

- luuston terveyden ylläpito (ehkäisee osteoporoosia ja mahdollistaa kalsiumin imeytymisen)

- edistää immuniteettia

- osallistuu useiden geenien  toiminnan säätelyyn

 

D-vitamiinin saanti ravinnosta

Kala on yksi parhaista D-vitamiinin lähteistä, mutta D-vitamiinia on kuitenkin loppujen lopuksi haasteellista saada riittävästi ravinnosta. Tämän takia Suomessa D3-vitamiinia lisätään levitettäviin rasvoihin sekä nestemäisiin maitotuotteisiin. Kalan lisäksi myös kananmunat sisältävät B12-vitamiinin lisäksi jonkin verran D-vitamiinia.


Itselläni on tällä hetkellä käytössä Puhdistamon Super D-vitamiini, joka on valmistettu turskanmaksaöljystä sekä lampaanvillista peräisin olevasta kolekalsiferolilla. 


Onko sinulla tällä hetkellä käytössä jokin D-vitamiini valmiste? :)

maanantai 4. tammikuuta 2021

TOP 5 Blogipostaukset vuonna 2020


 

1. Selätä stressi - vinkkejä stressinhallintaa


Viime vuoden suositun blogipostaus oli ehdottomasti Selätä stressi - vinkkejä stressinhallintaan, joka julkaistiin keväällä. Viime vuosi oli varsin erikoinen koronan takia ja stressiä aiheutui monista eri asioista, minkä takia halusin jakaa muutamia yksinkertaisia keinoja, joiden avuilla pystyy taistelemaan stressiä vastaan.


2. Immuniteetti, eli elimistön vastustuskyky


Toiseksi suosituin postaus, kosti immuniteettiä eli elimistön vastustuskykyä. Nämä kaksi postausta kulkevat hyvin käsikädessä, sillä stressillä on huomattava vaikutus myös siihen kuinka immuniteettimme toimii.




3. Liikkuvuuden monet eri kasvot 1/3: Dynaaminen venyttely


Viime vuonna alkoi lyhyt venyttelyn eri muotoihin keskittyvä blogipostaussarja, jossa ensimmäisessä sukellettiin dynaamisen venyttelyn maailmaan. Alussa hieman faktatietoa dynaamisesta venyttelystä ja loppuun on neljä liikkuvuusharjoitusta.




4. Hyvän olon joulukalenteri - 1. Piparkakkukaakao


Joulukuussa oli vuorossa taas avata vuoden Hyvän olon joulukalenteriluukku. Ensimmäinen luukku paljasti herkullisen piparkakkukaakaon reseptin, jossa ei ole käytetty lainkaan lisämakeutusta.




5. Hyvän olon joulukalenteri - 2. Liikkuvuutta jääkiekkoilijalle


Joulukalenterin luukuista paljastui eri lajeihin kohdistuvia liikkuvuusharjoitteita, ja yksi suosituimmista oli jääkiekkoilijoille kohdennettu liikkuvuusharjoitus, jossa liikkeitä tehtiin mm. rintarangalle, pohkeille, pakaralle ja etulinjalle.




Liikkuvuutta ranteille ja kyynärvarsille

 Reilun viiden minuutin harjoitus ranteille ja kyynärvarsille. Tällä videolla näytän muutamia dynaamisia venytyksiä sekä liikkuvuusliikketiä...