tiistai 28. kesäkuuta 2022

Toivepostaus: Liikkuvuutta soutajille

 Tätä aihetta on toivottu, nimittäin liikkuvuusharjoituksia soutajille. Lämmittelylaitteista oma suosikkini on ehdottomasti soutulaite, sillä saa monipuolisesti niin ylä- kuin alakroppakin liikettä. 


Soudussa tarvitaan liikkuvuutta mm. rintarankaan, lantion alueelle sekä nilkkoihin. Joten videon liikkeet kohdentuvat erityisesti näiden alueiden liikkuvuuteen. 


9 liikkuvuusliikettä soutajille


Lonkankoukistaja sivukurkotuksella (lonkankoukistajat)

Skorpioni päinmakuulla käsi koukussa (rintalihas)

Rintarangan kierto (rintarangan liikkuvuus)

Lapsen lepoasennosta cobraan (selän ja vatsalihasten venytys)

Alaspäinkatsova koira kantapääkävelyllä (takalinjan avaus)

Nilkkakeinu kantapäät yhdessä (nilkan liikkuvuus)

Syväkyykky kierroilla (kyykynliikkuvuus + rintarangan kierto)

Olkapääkierto päinmakuulla (olkapäiden liikkuvuus)

Lonkkaympyrä + pakaravenytys  (lonkan liikkuvuus + pakaravenytys)



Katso video täältä.


Kommentoi mihin lajiin tai mille alueelle sinä kaipaat vinkkejä :)

maanantai 30. toukokuuta 2022

Rauhoita hermostoa palleahengityksen avulla


 

Tiesitkö, että stressillä on vaikutusta hengitykseesi? Stressaantuneena hengitys muuttuu pinnalliseksi, mistä seuraa mm.


👉 Stressitilan ylläpitoa

👉 Väsymystä

👉 Lihasten jännitystiloja



Jo muutamalla rauhallisella ja syvällä hengityksellä voimme mm.

✅ Aktivoida vagushermoa

✅ Laskea sykettä


✅ Laskea verenpainetta



Kokeile palleahengitystä seuraavan kerran kun tunnet itsesti stressaantuneeksi tai vaikkapa juuri ennen nukkumaanmenoa 👌


Pallea hengitys

Asetu selinmakuulle siten, että niska ja selkä ovat suorassa linjassa. Rentouta hartiat.

Tuo kädet vatsan päälle siten, että sormenpäät koskettavat kevyesti toisiaan. (vaihtoehto tuoda toinen käsi rintakehälle ja toinen vatsan päälle)

Sulje silmät ja hengitä muutaman kerran rauhassa omalla hengitysrytmillä.

Tee seuraavaksi nenän kautta viisi syvää ja rauhallista hengitystä, joiden aikana tunnustelet vatsan liikettä.

Palaa tämän jälkeen omaan hengitysrytmiin.


🔹Palleahengityksessä vatsan tulisi kohota ja rintakehän laajeta sivuille sisäänhengityksen aikana.

🔹 Pyri pitämään uloshengitys sisäänhengitystä pidempänä.

torstai 12. toukokuuta 2022

Ehdoton ei lasten fitness-kisoille

Tällä viikolla julkaistiin uutinen, joka kertoi että Suomeenkin ollaan tuomassa lasten fitness-kisoja. Ensimmäinen ajatukseni oli tämän uutisen kuullessani, että WTF? Tämä ei todellakaan ole hyvä asia.  En ole itse lajin harrastaja, mutta noin 10 vuotta sitten seurasin laji huomattavasti tiiviimmin kuin mitä nyt. Eli oma näkökulmani tulee ihan kokonaan lajin ulkopuolelta.

"ISOLAN mielessä on niin kutsuttu urheilijan polku, jossa nuoria urheilijoita kasvatetaan järjestelmällisesti lajin pariin ja taataan samalla, että he oppivat terveelliset elämäntavat jo varhaisella iällä." IS.


Kauniina ajatuksena taustalla on se, että lapsia opetettaisiin jo pienestä pitäen lajin pariin sekä opetettaisiin terveitä elämäntapoja. Tämän lisäksi lapset pystyisivät olemaan ohjatussa harjoittelussa mukan jo hyvin nuoresta lähtien. Kaikille näille asioille tietenkin peukkua, siitä ei ole kyse. Haluan  ehdottomasti kannustaa kaikenikäisiä liikkumaan ja löytämään itselleen mieluisen lajin, sekä myös ylläpitämään omaa hyvinvointiaan terveellisillä elämäntavoilla. Ja tätä mieltä ovat varmasti kaikki muutkin hyvinvointi- ja liikunta-alan ammattilaiset. 


Mutta onko tosiaan fitness se laji, mistä tätä urheilijan polkua pitäisi lähteä rakentamaan? Mielestäni ei.

Jos mietitään fitnesstä ja mistä kisalavalle astuttaessa on kyse.


Laji, jossa kilpailijan ulkonäköä arvostellaan.  
Laji, jossa fysiikka ratkaisee.

Arkistojen kätköstä kaivettu. Nordic Fitness Expo 2013 (Bikini Fitness).


Seuraava lainaus on suoraan Suomen Fitnessurheilu Ry:n sivuilta, lajina bikini fitness.

Alkukilpailun arviointi
Tuomarit vertailevat kilpailijoita seuraavin kriteerein:

1. Kehon tasapainoisuus ja muoto:
– Mittasuhteet
– Kehon linjat
– Kiinteys

2. Kehon kokonaisvaikutelma, jossa otetaan huomioon:
– Ihon sävy/rusketus
– Ryhti
– Yleisvaikutelma
– Kauneus


Oma näkökantani on se, että tämä urheilijan polku tulisi rakentaa ihan eri lajien kautta. Kuinka moni aikuinen onkaan siirtynyt fitnessin pariin harrastettuaan lapsena/nuorena esim. voimistelua tai muuta urheilulajia. Lasten tulee olla lapsia, ja mielestäni erityisesti lasten liikunnassa tulee korostua liikunnan ilo eikä se, että mennään ulkonäkö edellä.



"ISOLAN visioimissa lasten kisoissa olisi mukana perinteinen fysiikkakierros, jossa arvioidaan kilpailijoiden vartaloita. Kisoissa olisi kuitenkin myös muita osa-alueita, eikä lasten fysiikka määrittelisi pisteitä kokonaan." IS.




Vaikka lasten kilpailuihin tuotaisiin myös enemmän muita elementtejä kuin fysiikka, niin se ei kuitenkaan poista sitä haavoittuvaisuutta mikä fysiikan arvostelusta jää elämään. Mielestäni niin lapset, nuoret kuin aikuisetkin saavat jo somen ja median kautta nykypäivänä paljon paineita siitä miltä heidän tulisi näyttää, niin miten pahasti fysiikkakierros voi vinksauttaa lasten ajatusmaailmaa heidän kropastaan? 



"Isola myöntää, että ulkonäön arvostelu yhdistettynä painonpudotukseen ennen kisoja voi olla haavoittavaa lapselle. Julkista keskustelua on käyty myös siitä, että kaikki aikuisetkaan fitnesstreenaajat eivät välty syömishäiriöiltä." Yle.


Vaikka alustavasti on suunniteltu, ettei lasten kisoissa olisi laihduttamista ja se olisi kieletty, painoindeksiä seurattaisiin jne. Ei se tule millään tavalla poistamaan sitä tosiasiaa, että dieettaaminen ja oman painon miettiminen jäisi kuin taikaiskusta pois tämän takia. Kisakuntoon pääseminen on osa-lajia, ja yleisellä tasolla tiedetään, että aikuisilla lajin harrastajilla on todettu syömishäiriöitä. Niin minkä ihmeen takia me haluaisimme ulottaa tämän lajin vielä yhä nuorempien pariin? 

Terveet elämäntavat ja tavoitteellinen harjoittelu voivat olla osa lastenkin elämää, mutta mielestäni metsään mennään - ja pahasti - jos alamme yhdistämään tähän lasten ulkonäön ja fyysikan arvostelua. 


Mitä ajatuksia uutisointi on teissä herättänyt?


keskiviikko 27. huhtikuuta 2022

Tuulilasinpyyhkijät 2.0

Tuulilasinpyyhkijät on erinomainen liike lantion alueelle, mutta tämänkin liike voidaan viedä taas uusiin ulottuvuuksiin. Viime vuoden joulukalenterista paljastui tuulilasinpyyhkijöiden perusversio, johon yhdistettiin takaketjun vahvistaminen sekä etupuolen avaaminen lisäämällä pöytä nosto liikkeeseen. (Voit katsoa liikkeen tästä). 

Nyt tuulinlasinpyyhkijät vietiin kuitenkin jälleen kerran uudelle tasolle, joten saanko esitellä Tuulilasinpyyhkijät 2.0 🤩

Liike on videolle jaettu kolmeen osaan, joten voit aloittaa helpoimmasta (tuulilasinpyyhkijät) ja kehittää liikettä eteenpäin, kun liikkuvuus ja kehonhallinta paranevat. 👌 Tämän combon avulla: - saat lonkkaan aikaiseksi ulko- ja sisäkiertoa - aktivoit pakaraa - avaat vartalon etupuolta

Music: Electronic Rock (King Around Here) / AlexGrohl

Voit katsoa videon myös täältä.

tiistai 19. huhtikuuta 2022

Kolme liikettä faskialle

Näillä kolmella liikkeellä saat liikettä eri faskialinjoille.


Mihin liikkeet kohdistuvat


1. Ensimmäinen liike pureutuu etummaiseen toiminnalliseenlinjaan sekä spiraalilinjaan. > ajattele kierrossa saavasi liikettä mahdollisimman paljon rintarangasta (käsi näyttää suuntaa) > helpommassa versiossa voit pitää taaemman jalan polven maassa

2. Toisessa liikkeessä yhdistyy lonkankoukistajan ja takareiden täsmävenytykset. > lonkankoukistajan venytyksessä pyri säilyttämään mahdollisimman suorana (voit ajatella kääntäväsi kevyesti lantiota siten kuin vetäisit häntää koipien väliin) > takareiden venytyksessä pyri keskittymään lantion vientiin taakse ja pitämään selkä suorana

3. Kolmannessa liikkeessä liikutetaan istuen takaketjua.

> ojenna nilkat suoraksi ja nosta samalla kädet ja leuka kohti kattoa > säilytä selkä suorana (älä nojaa taakse) > koukista nilkat ja tuo leuka kevyesti kohti leukaa -> taivu rennosti vartalon päälle > tunnustele missä kohtaa tunnet venytyksen parhaiten

Tee näin

- Liiku hengityksesti tahtiin (ajattele meneväsi venytykseen uloshengityksen aikana ja palaavasi takaisin sisäänhengityksen aikana) - Tee 5-10 toistoa/puoli/liike.




keskiviikko 6. huhtikuuta 2022

12 minuutin lempeä aamuflow

Tällä 12 minuutin aamuharjoitteella herättelet kehosi lempeästi kohti tulevaa päivää. Harjoitteessa on erityisesti keskitytty antamaan rangalle monipuolista liikettä ja saamaan nikamiin nesteytystä pitkän paikallaan vietetyn yön jälkeen. Toki harjoitus sopii tehtäväksi myös mihin aikaan tahansa päivästä. :)



Voit katsoa videon myös täältä.



Kaipaatko vinkkejä kuinka saisit heräteltyä kehosi treeniä varten? Lataa ilmainen Toiminnallinen alkulämmittely-opas, jonka avulla mm. avaat lantionseutua sekä parannat kyykyn liikkuvuutta.

tiistai 22. helmikuuta 2022

"The Old Man"-test

Törmäsin jokin aika sitten tähän testiin, jossa on tarkoituksena tasapainotella yhden jalan varassa ja laittaa samalla sukat ja kengät jalkaan. Jalan vaihdon tulee tapahtua siten, ettei molemmat jalat ole yhtäaikaa maassa. Ja pitihän se laittaa kokeiluun, joten tässä oma suoritus. Kerralla läpi ✅


Testin takana on ajatus ikääntymisen vaikutuksesta mm. tasapainoomme ja kuinka pystymme suoriutumaan arkisistakin askareista. Ikääntymisen myötä kehossamme tapahtuu monia eri asioita, jotka vaikuttavat fyysiseen ja psykomotoriseen toimintakykyymme. 👇 🔹Tasapainon hallinta heikkenee 🔹Lihasvoima heikkenee 🔹Kestävyys heikkenee 🔹Reaktiokyky hidastuu


Kuinka sinulta testi luonnistuu?

Toivepostaus: Liikkuvuutta soutajille

 Tätä aihetta on toivottu, nimittäin liikkuvuusharjoituksia soutajille. Lämmittelylaitteista oma suosikkini on ehdottomasti soutulaite, sill...