torstai 8. joulukuuta 2022

Hyvän olon joulukalenteri // 8. Suklaalla kuorrutetut taatelit

 



Joulukalenterin ensimmäinen resepti paljastuu tämänpäivän luukusta. Yksinkertaista, helppoa ja sopivan herkullista. Tähän herkkuun voit käyttää lempisuklaatasi oli se sitten tummaa suklaata, raakasuklaata, valkoista suklaata, mitä tahansa!

Halutessasi voit maustaa suklaata jouluisilla mausteilla kuten chai-mausteella, piparkakkumausteella tai kanelilla. Taateleiden sisälle voi myös piilottaa pähkinöitä tai vaikkapa herkullisia pähkinätahnoja. Itse tein tällä kertaa pelkistetyn version, eli jätin täytteet pois välistä.

Mikäli et ole taateleiden ystävä, voit käyttää niiden tilalla hyvin esim. kuivattuja luumuja. Toimivat yhtä hyvin tässä herkussa :)

Tarviset

kivettömiä taateleita
lempisuklaatasi



1. Sulata suklaa
2. Pyörittele taateleita suklaassa
3. Nosta taatelit kovettumaan esim. lautaselle
4. Nauti


keskiviikko 7. joulukuuta 2022

Hyvän olon joulukalenteri // 7. Kahvakuulacombo liikkuvuuteen

 



Tänään vuorossa kahvakuulacombo, joka tarjoaa niin liikkuvuutta kuin stabiliteettiakin. Näytän videolla kaksi eri versiota: haastavamman ja helpomman version, josta voi lähteä alkuun liikkeelle.





1. Asetu toispolviseisontaan ja ota kuula etummaisen jalan puoleiselle kädelle.
2. Työnnä kuula ylös suoralle kädelle.
3. Lähde kääntämään katsetta kohti kuulaa, säilytä käsi koko ajan suorana ja ranne-olkapää linjassa.
4. Lähde tämän jälkeen hallitusti tuomaan vapaata kättä kohti lattiaa: helpommassa versiossa käytät vain kämmenen lattiassa ja haastavammassa lähdet viemään kyynärvartta lattiaan asti.
5. Nouse hallitusti ylös.
6. Kun vartalon rintamasuunta on suoraan eteenpäin, laske kuula alas.
7. Toista 5-8 kertaa puolelleen.

tiistai 6. joulukuuta 2022

Hyvän olon joulukalenteri // 6. Itsenäisyyspäivän treeni

 


Hyvää Itsenäisyyspäivää! 

Tänään vuorossa lyhyt kehonhuoltoharjoitus, joissa toistomäärät tulevat tämänpäiväisestä päivämäärästä.

6 x mittarimato
12 x rintarangan kierto nelinkontin
20 x kyykkypumppaus
22 x skorpionipunnerrus


maanantai 5. joulukuuta 2022

Hyvän olon joulukalenteri // 5. Kahvakuula combo selälle

 



Tämän päivän liikkeeseen napataan kuula mukaan, mutta tällä kertaa kyseessä on enemmän vahvistava liike. Liikkeessä tehdään yhdelle puolelle ensin kaksi kulmasoutua, jonka jälkeen kuula vaihdetaan toiseen käteen. Ennen toisen puolen soutuja suoristetaan keho suoraksi, minkä jälkeen lannesaranan liike vie meidät takaisin kulmasoutuasentoon.



sunnuntai 4. joulukuuta 2022

Hyvän olon joulukalenteri // 4. Mittarimato + kyykkypumppaus

 

¨


Luukusta neljä paljastuu kaksi suosikkiliikettäni nivottuna yhteen. Mittarimato on erittäin monipuolinen liike, jonka avulla on mahdollista niin vahvistaa kuin myös avata kehoa. Kyykkypumppaus itsessään on erinomainen liike mm. parantamaan kyykyn liikkuvuutta.





1. Kävele lankkuun.
2. Kun lähdet kävelemään takaisin kohti jalkoja, pyri pitämään jalat mahdollisimman suorana ja anna lantion nousta ylöspäin.
3. Kun olet sopivan lähellä jalkoja, laskeudu niin syvään kyykky asentoon kuin pystyt siten, että ylävartalosi olisi mahdollisimman suora ja kantapääsi säilyvät lattiassa kiinni.
4. Nosta lantio ylös ja jatka uuteen mittarimatoon.

lauantai 3. joulukuuta 2022

Hyvän olon joulukalenteri // 3. Näin valitset oikean etäisyyden wallball-liikkeeseen

 




Wallball - siinäpä vasta yksinkertainen, mutta tehokas liike. 💦

Wallballissa tarkoituksena on asettua lähelle seinää tai targettia, napata pallo rintakehän korkeudelle ja kyykyn kautta työntää pallo kohti korkeuksia. Jotta liikkeestä tulisi mahdollisimman sujava, tarvitaan oikeaa etäisyyttä seinästä/heittokohteesta.

Mikäli olet liian lähellä, et näe osumakohtaa kunnolla ja pallo tuntuu tippuvan kohti päätä eikä nätisti käsien väliin. 🤐

Mikäli taas olemme liian kaukana, joudut käyttämään enemmän voimaa pallon heittoon, mikä ei liikkeen taloudellisuuden takia ole hyvä juttu. Myös vastaanotto hankaloituu, koska joudut kurottelemaan pallon perään.





1. Ota pallo käteesi
2. Asettaudu seinän tai wall ball targetin lähelle
3. Suorista kätesi
4. Sormenpäiden tulisi osua seinään tai tulla samalle linjalle targetin kanssa
5. Lähde tästä etäisyydestä liikkeelle ja tee tarvittaessa pientä hienosäätöä eteen- tai taaksepäin

perjantai 2. joulukuuta 2022

Hyvän olon joulukalenteri // 2. Eteentaivutus haara-asennossa lisäpainon kanssa

 



Tänään annetaan lähentäjille kyytiä. Eteentaivutus haara-asennossa on varmasti monelle tuttu liike, joka antaa oikein makoisan venytyksen tunteen sisäreidelle eli lähentäjille. Tänään sinun on mahdollista napata lisäpaino tähän liikkeeseen mukaan, ja nauttia tästä superavaavasta liikkeestä.





1. Istu lattialle sinulle sopivaan haara-asentoon.
2. Ota lisäpaino esim. kahvakuula käsiisi ja nosta paino yläselkäsi päälle.
3. Aktivoi keskivartaloa ja lähde kevyesti taipumaan suoralla selälle eteenpäin, kunnes tunnet pienen venytyksen sisäreidessä.
4. Nouse hallitusti ylös.
5. Toista liike uudelleen.
6. Hallitse liikettä koko ajan ja pyri hiljalleen syventämään liikerataa.

Hyvän olon joulukalenteri // 8. Suklaalla kuorrutetut taatelit

  Joulukalenterin ensimmäinen resepti paljastuu tämänpäivän luukusta. Yksinkertaista, helppoa ja sopivan herkullista. Tähän herkkuun voit kä...