keskiviikko 13. heinäkuuta 2022

Tavoitteita kohti: 35 cm lisää liikkuvuutta ja 73 % parannus kyykyn toistomäärään ✨




Viime viikolla pääsin todistamaan jälleen kerran valmennettavan mahtavaa kehitystä 👊

Aloitimme asiakkaan kanssa yhteistyön keväällä, ja ykköstavoitteena oli saada vuosien aikana laskenut kunto taas hiljalleen nousemaan. Alkutesteissä huomattiin selvä puoliero rintarangan liikkuvuudessa. Vasemmalla puolella jäimme 36 cm tavoitteesta, ja oikealla matkaa jäi 15 cm. Ero oli sen verran suuri, että halusin ehdottomasti lähteä tasapainottamaan tätä puolieroa. Tämä huomioitiin luonnollisesti asiakkaan ohjelmoinnissa. Eilen välitestit osoittivat, että kehitystä on tapahtunut oikeaan suuntaan niin liikkuvuudessa kuin myös lihaskunnossa.
Välitestien tuloksia




Liikkuvuutta oli tullut lisää kaikissa testeissä. Ja mikä hienointa päätavoite toteutui huikealla tavalla: rintarankaan saatiin liikkuvuutta yhteensä lisää 35 cm, kun molemmat puolet jäivät tavoitteesta vain 8 cm. Aivan huikea parannus! Ja ennen kaikkea alun suuri puoliero ollaan nyt saatu selätettyä 💪



Lihaskunnossa parannusta tapahtui jokaisella osa-alueella, ja eniten toistoja tahkottiin menemään kyykyissä. 15 toistosta 26 toistoon minuutin aikana.
Aerobistakuntoa pääsemme testaamaan seuraavalla tapaamisella, kun saamme soutulaitteen käyttöömme. Ja vahva luotto on siihen, että tuossakin testissä saadaan hyvin puristettua sekunteja ajasta pois, sillä asiakas on kertonut huomanneensa valmennuksen aikana kuinka aerobinenkunto on lähtenyt myös nousuun 👌


Varaa konsultaatioaika

Jos sinä haluat parantaa kuntoasi ja/liikkuvuuttasi, varaa itsellesi veloitukseton konsultaatioaika, ja katsotaan kuinka voimme yhdessä lähteä matkaamaan kohti vahvempaa sinua.




maanantai 11. heinäkuuta 2022

Lempeää liikettä alaselälle ja rangalle

Kaipaako alaselkäsi tai rankasi liikettä? Seuraava kehonhuolto video tarjoaa 15 minuutin ajan lempeää liikettä, jotka kohdistuvat juuri alaselän ja rangan alueen huoltohetkiin.

 


maanantai 4. heinäkuuta 2022

4 x Dead Bug & Slamball

Dead Bug on yksi ehdoton lemppari keskivartaloliikkeeni. Uusimmalta Youtube-videolta löydät neljä eri versiota DB ja Slamball yhdisteestä. Viimeisenä myös haastava combo, onnistuuko tämä sinulta? 👊

 


Katso video täältä.

Neljä liikettä ylävartalolle


Tee jokaista liikettä 8-10 kertaa / puoli.

Liiku oman hengityksen tahdissa: uloshengitys vie venytykseen ja sisäänhengitys palauttaa.


Liikkeet

1. Alaspäinkatsova koira kurkotuksella

2. Puppy Dog

3. Rintarangankierto nelinkontin

4. Käsien vienti alaselälle

tiistai 28. kesäkuuta 2022

Toivepostaus: Liikkuvuutta soutajille

 Tätä aihetta on toivottu, nimittäin liikkuvuusharjoituksia soutajille. Lämmittelylaitteista oma suosikkini on ehdottomasti soutulaite, sillä saa monipuolisesti niin ylä- kuin alakroppakin liikettä. 


Soudussa tarvitaan liikkuvuutta mm. rintarankaan, lantion alueelle sekä nilkkoihin. Joten videon liikkeet kohdentuvat erityisesti näiden alueiden liikkuvuuteen. 


9 liikkuvuusliikettä soutajille


Lonkankoukistaja sivukurkotuksella (lonkankoukistajat)

Skorpioni päinmakuulla käsi koukussa (rintalihas)

Rintarangan kierto (rintarangan liikkuvuus)

Lapsen lepoasennosta cobraan (selän ja vatsalihasten venytys)

Alaspäinkatsova koira kantapääkävelyllä (takalinjan avaus)

Nilkkakeinu kantapäät yhdessä (nilkan liikkuvuus)

Syväkyykky kierroilla (kyykynliikkuvuus + rintarangan kierto)

Olkapääkierto päinmakuulla (olkapäiden liikkuvuus)

Lonkkaympyrä + pakaravenytys  (lonkan liikkuvuus + pakaravenytys)



Katso video täältä.


Kommentoi mihin lajiin tai mille alueelle sinä kaipaat vinkkejä :)

maanantai 30. toukokuuta 2022

Rauhoita hermostoa palleahengityksen avulla


 

Tiesitkö, että stressillä on vaikutusta hengitykseesi? Stressaantuneena hengitys muuttuu pinnalliseksi, mistä seuraa mm.


👉 Stressitilan ylläpitoa

👉 Väsymystä

👉 Lihasten jännitystiloja



Jo muutamalla rauhallisella ja syvällä hengityksellä voimme mm.

✅ Aktivoida vagushermoa

✅ Laskea sykettä


✅ Laskea verenpainetta



Kokeile palleahengitystä seuraavan kerran kun tunnet itsesti stressaantuneeksi tai vaikkapa juuri ennen nukkumaanmenoa 👌


Pallea hengitys

Asetu selinmakuulle siten, että niska ja selkä ovat suorassa linjassa. Rentouta hartiat.

Tuo kädet vatsan päälle siten, että sormenpäät koskettavat kevyesti toisiaan. (vaihtoehto tuoda toinen käsi rintakehälle ja toinen vatsan päälle)

Sulje silmät ja hengitä muutaman kerran rauhassa omalla hengitysrytmillä.

Tee seuraavaksi nenän kautta viisi syvää ja rauhallista hengitystä, joiden aikana tunnustelet vatsan liikettä.

Palaa tämän jälkeen omaan hengitysrytmiin.


🔹Palleahengityksessä vatsan tulisi kohota ja rintakehän laajeta sivuille sisäänhengityksen aikana.

🔹 Pyri pitämään uloshengitys sisäänhengitystä pidempänä.

torstai 12. toukokuuta 2022

Ehdoton ei lasten fitness-kisoille

Tällä viikolla julkaistiin uutinen, joka kertoi että Suomeenkin ollaan tuomassa lasten fitness-kisoja. Ensimmäinen ajatukseni oli tämän uutisen kuullessani, että WTF? Tämä ei todellakaan ole hyvä asia.  En ole itse lajin harrastaja, mutta noin 10 vuotta sitten seurasin laji huomattavasti tiiviimmin kuin mitä nyt. Eli oma näkökulmani tulee ihan kokonaan lajin ulkopuolelta.

"ISOLAN mielessä on niin kutsuttu urheilijan polku, jossa nuoria urheilijoita kasvatetaan järjestelmällisesti lajin pariin ja taataan samalla, että he oppivat terveelliset elämäntavat jo varhaisella iällä." IS.


Kauniina ajatuksena taustalla on se, että lapsia opetettaisiin jo pienestä pitäen lajin pariin sekä opetettaisiin terveitä elämäntapoja. Tämän lisäksi lapset pystyisivät olemaan ohjatussa harjoittelussa mukan jo hyvin nuoresta lähtien. Kaikille näille asioille tietenkin peukkua, siitä ei ole kyse. Haluan  ehdottomasti kannustaa kaikenikäisiä liikkumaan ja löytämään itselleen mieluisen lajin, sekä myös ylläpitämään omaa hyvinvointiaan terveellisillä elämäntavoilla. Ja tätä mieltä ovat varmasti kaikki muutkin hyvinvointi- ja liikunta-alan ammattilaiset. 


Mutta onko tosiaan fitness se laji, mistä tätä urheilijan polkua pitäisi lähteä rakentamaan? Mielestäni ei.

Jos mietitään fitnesstä ja mistä kisalavalle astuttaessa on kyse.


Laji, jossa kilpailijan ulkonäköä arvostellaan.  
Laji, jossa fysiikka ratkaisee.

Arkistojen kätköstä kaivettu. Nordic Fitness Expo 2013 (Bikini Fitness).


Seuraava lainaus on suoraan Suomen Fitnessurheilu Ry:n sivuilta, lajina bikini fitness.

Alkukilpailun arviointi
Tuomarit vertailevat kilpailijoita seuraavin kriteerein:

1. Kehon tasapainoisuus ja muoto:
– Mittasuhteet
– Kehon linjat
– Kiinteys

2. Kehon kokonaisvaikutelma, jossa otetaan huomioon:
– Ihon sävy/rusketus
– Ryhti
– Yleisvaikutelma
– Kauneus


Oma näkökantani on se, että tämä urheilijan polku tulisi rakentaa ihan eri lajien kautta. Kuinka moni aikuinen onkaan siirtynyt fitnessin pariin harrastettuaan lapsena/nuorena esim. voimistelua tai muuta urheilulajia. Lasten tulee olla lapsia, ja mielestäni erityisesti lasten liikunnassa tulee korostua liikunnan ilo eikä se, että mennään ulkonäkö edellä.



"ISOLAN visioimissa lasten kisoissa olisi mukana perinteinen fysiikkakierros, jossa arvioidaan kilpailijoiden vartaloita. Kisoissa olisi kuitenkin myös muita osa-alueita, eikä lasten fysiikka määrittelisi pisteitä kokonaan." IS.




Vaikka lasten kilpailuihin tuotaisiin myös enemmän muita elementtejä kuin fysiikka, niin se ei kuitenkaan poista sitä haavoittuvaisuutta mikä fysiikan arvostelusta jää elämään. Mielestäni niin lapset, nuoret kuin aikuisetkin saavat jo somen ja median kautta nykypäivänä paljon paineita siitä miltä heidän tulisi näyttää, niin miten pahasti fysiikkakierros voi vinksauttaa lasten ajatusmaailmaa heidän kropastaan? 



"Isola myöntää, että ulkonäön arvostelu yhdistettynä painonpudotukseen ennen kisoja voi olla haavoittavaa lapselle. Julkista keskustelua on käyty myös siitä, että kaikki aikuisetkaan fitnesstreenaajat eivät välty syömishäiriöiltä." Yle.


Vaikka alustavasti on suunniteltu, ettei lasten kisoissa olisi laihduttamista ja se olisi kieletty, painoindeksiä seurattaisiin jne. Ei se tule millään tavalla poistamaan sitä tosiasiaa, että dieettaaminen ja oman painon miettiminen jäisi kuin taikaiskusta pois tämän takia. Kisakuntoon pääseminen on osa-lajia, ja yleisellä tasolla tiedetään, että aikuisilla lajin harrastajilla on todettu syömishäiriöitä. Niin minkä ihmeen takia me haluaisimme ulottaa tämän lajin vielä yhä nuorempien pariin? 

Terveet elämäntavat ja tavoitteellinen harjoittelu voivat olla osa lastenkin elämää, mutta mielestäni metsään mennään - ja pahasti - jos alamme yhdistämään tähän lasten ulkonäön ja fyysikan arvostelua. 


Mitä ajatuksia uutisointi on teissä herättänyt?


Tavoitteita kohti: 35 cm lisää liikkuvuutta ja 73 % parannus kyykyn toistomäärään ✨

Viime viikolla pääsin todistamaan jälleen kerran valmennettavan mahtavaa kehitystä 👊 Aloitimme asiakkaan kanssa yhteistyön keväällä, ja yk...