sunnuntai 6. joulukuuta 2020

Hyvän olon joulukalenteri - 6. Liikkuvuuden monet eri kasvot 2/3 : Ballistinen




Aikaisemmassa Liikkuvuuden monet eri kasvot-postauksessa puhuimme dynaamisesta venyttelystä, ja sivusimme hieman ballistista venyttelyä. Tänään keskitymme hieman tarkemmin ballistisen venyttelyn maailmaan. Niin dynaamisessa kuin ballistisessa venyttelyssä liikkeellä pysyminen on pääosassa. Se mikä erottaa nämä kaksi venyttelytapaa toisistaan on se, että dynaaminen venyttely tehdään hallitusti ja liike pystytään pysäyttämään missä kohtaa tahansa, kun vastaavasti ballistisessa venyttelyssä liike syntyy liike-energian avulla, jolloin venytykset tehdään nopeasti ja heilurimaisesti.

Ballistinen venyttely ei sovi kaikille eikä kaikkien ole edes välttämätöntä tehdä tämäntyylisiä harjoitteita. Koska liikkeet tehdään vauhdikkaammin, piilee näissä venytyksissä suurempi loukkaantumisriski kuin esimerkiksi staattisessa tai dynaamisessa venyttelyssä. Jos ballistisen venyttelyn vie liian pitkälle, voi liike aiheuttaa ärsytystä jänteiden kiinnityskohtia luissa, mistä voi aiheutua mm. erilaisia kiputiloja.

Ballistisia venytyksiä näkee yleensä urheilun puolella, varsinkin sellaisissa lajeissa, jotka vaativat urheilijalta hyvää liikkuvuutta. Jalan heilautus edestä taakse tai sivulta sivulle on yksi hyvä esimerkki alavartaloon kohdistuvasta ballistisesta venytyksestä. Vastaavasti käsien heiluttelu ristiin vartalon etupuolelle on oivallinen esimerkki ylävartaloon kohdistuvasta venytyksestä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kehonhuoltoharjoitus - Matka kohti liikkuvuusflowta

Tässä kehonhuoltoharjoituksessa aloitamme kolmella yksittäisellä liikkeellä, joista muodostuu videon lopussa mukavasti eteenpäin soljuva lii...