perjantai 18. joulukuuta 2020

Hyvän olon joulukalenteri - 18. Liikkuvuushaaste

 



Tämän liikkeen piti alunperin olla mukana painonnostoon liittyvässä liikkuvuussarjassa, mutta päätin viime metreillä tehdä tästä videosta oman videon, joka toimii samalla haasteena. Valakyykky on haastava liike, se vaatii paljon liikkuvuutta (erityisesti nilkan, lonkan ja olkanivelen alueelta), tukea lihaksista (erityisesti olkapää), voimaa keskivartalosta sekä myös tasapainoa. Valakyykkyä kannattaa lähteä harjoittelemaan vasta sitten, kun kyykyn perusteet ovat hyvin hallussa. Ja ensimmäisenä kannattaa napata keppi tai harjanvarsi, jolla liikettä lähtee tekemään. 


Voit katsoa videon myös täältä.


Videolla teen alkuun muutaman kepin viennin taakse kaventaen koko ajan otetta. Pysäytä liike aina siinä kohtaa mihin pystyt tuomaan liikkeen rentona, kätesi pysyvät suorana etkä kompensoi liikettä muualta kehostasi (rangan neutraalinasennon häviäminen on yksi yleisimmistä kompensaatioista, alaselkä notkistuu ja rinta työntyy eteen). Tavoitteena olisi päästä nostamaa keppi pään yläpuolelle siten, että kätesi ovat ristissä.
Tämän jälkeen palauta kädet leveään asentoon, tuo keppi pään yläpuolelle ja lähde tekemään valakyykkyjä, kaventaen jokaisen toiston jälkeen otettasi. Kuinka pitkälle sinä pääset? :)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kehonhuoltoharjoitus - Matka kohti liikkuvuusflowta

Tässä kehonhuoltoharjoituksessa aloitamme kolmella yksittäisellä liikkeellä, joista muodostuu videon lopussa mukavasti eteenpäin soljuva lii...