torstai 20. joulukuuta 2018

20. Luukku - Jouluruokailu



Päivittelin tämän päivän luukkuun pari vuotta sitten kirjoittamaani tekstiä joulusta ja joulukiloista. Pidemmittä puheitta, olkaatte hyvät.





Joulu alkaa kolkutella jo ovella ja pian saamme lukea lehdistä "Näin pääset eroon joulukiloista"-artikkeleita. Joulukilot ovat varmasti mielessä heillä, jotka tarkkailevat painoaan tai ovat saaneet tämän vuoden aikana painonpudotuksen käyntiin. Eikä tämä toki ole mikään ihme, kun miettii, mitä joulu yleensä tuo ruokapöytään: runsaan tarjonnan erilaisia ruokia samalla kertaa kaloista kinkkuun ja eri laatikoihin, kahvipöydän herkut sekä tietysti suklaakonvehdit. Tarjontaa on paljon - jopa yllin kyllin. Tärkeintä on kuitenkin muistaa, että loppupeleissä ratkaisevaksi asiakasi nousee se mitä me syömme pitkälle tähtäimellä eikä mitä laitamme suuhumme jouluna. Mikäli olet ruokailut tähän asti fiksuksi, syöden pääosin puhdasta ja ravinnerikasta ruokaa, voit aivan hyvin nauttia joulun antimista ilman pelkoa siitä, että projektisi kaatuisi.

Itse tykkään arkena noudattaa ns. 80/20-sääntöä, jonka tarkoituksena on syödä valtaosa ruoasta (n. 80%) fiksusti, ja loppuosa 20% voi sitten olla ns. ohi listan kuten vaikka nauttia pizzaa viikonloppuna. Tämä on toiminut itselläni hyvin, ja tällä tavalla saa sopivaa rentoutta syömiseen. Samaista ohjeistusta olen käyttänyt myös asiakkaidenikin kanssa. Joulu on kerran vuodessa, ja jos haluat nauttia joulun herkuista niin nauti!
Muista kuitenkin, ettei joulu ole pelkästään syömistä vaan myös yhdessä olon aikaan. Nauti läheistesi seurasta, rentoudu ja nauti joulunajasta ja sen tunnelmasta - älä anna jouluruoan stressata liikaa mieltäsi :)

Tässä vielä muutamia vinkkejä

Ylläpidä hyvä ruokailurytmi
Muistathan myös jouluna ylläpitää hyvää ruokailurytmiä, eli syödä 3-4 tunnin välein

Muista proteiini
Jouluruoat ovat osittain hyvinkin hiilihydraattipitoisia, minkä takia kannattaakin muistaa sisällyttää sopiva annos proteiinia sekä rasvoja jouluaterioillekin, jotta verensokeri ei heilahtele niin paljon

Nauti, älä kiirehdi
Kun aloitat syömään, syö rauhallisesti. Älä kiirehdi tai ahmi.
Ennen syömisen aloittamista voit haistella ruokien tuoksua vaikka silmät kiinni - huomaat kuinka paljon erilaisia tuoksuja joulupöydästä löytyykään.
Makustele ruokia kaikessa rauhassa, ja nauti jokaisesta suupalasta. Kun syöt rauhallisesti, vältyt yllättävältä ähkyltä, joka helposti iskee runsaan tarjonnan seurauksena

Lopeta kun olet kylläinen
Kun tunnet itsesi kylläiseksi, on turha ahtaa vatsaan enempää ruokaa. Lopeta ajoissa ja et joudu viettämään seuraavia tunteja sängyn pohjalla maateen
 
Ruoansulatuksen kaveriksi
Ruoansulatuksen kaveriksi voi hyvin nauttia maitohappobakteereja (mikäli, et niitä jo käytä). Myös omenasiiderietikkaa ylistetään ruoansulatuksen hyväksi kaveriksi.

Liiku myös jouluna
Älä jämähdän joulunakaan täysin paikallesi. Sinun ei välttämättä tarvitse lähteä salille nostamaan punttia, jos sinusta ei siltä tunnu, mutta miksi et lähtisi nauttimaan ulkoilmasta reippaan kävelylenkin merkeissä?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kehonhuoltoharjoitus - Matka kohti liikkuvuusflowta

Tässä kehonhuoltoharjoituksessa aloitamme kolmella yksittäisellä liikkeellä, joista muodostuu videon lopussa mukavasti eteenpäin soljuva lii...