perjantai 14. syyskuuta 2018

Tasapainota voimaerot unilateraalisilla liikkeillä


Monilla meistä on jonkin asteisia voimaeroja raajoissamme - oikea kätesi voi olla vahvempi kuin vasen ja jaloista vastaavasti vasen jalka voi olla vahvempi kuin oikea. Pienet puolierot ovat yleisiä, mutta liian suuret erot eivät ole ikinä suotavia. Yleensä harjoitamme bilateraalisia liikkeitä eli liikkeitä, joissa voima tuotetaan kahdella raajalla yhtä aikaa. Unilateraalisissa liikkeissä voimantuotto tapahtuu vain yhtä raajaa käyttäen. Näin vahvempi raaja ei pääse dominoimaan ja varastaan heikomman raajan työosuutta. Mikäli raajoissa on selkeä puoliero ja treenaamme koko ajan vain bilateraalisesti, ajaa tämä hiljalleen, että vahvempi puoli vahvistuu entisestään, ja puolierot jatkavat kasvamistaan.

Muistathan, että kun lähdet treenaamaan yhden raajan liikkeitä, tee liikkeet heikomman raajan mukaan. Aloita sarja heikommalla raajalla, ja tee saman verran toistoja samalla vastuksella myös vahvemmalle puolelle. Näin saat ylläpidettyä vahvempaa puoltasi ja vahvistettua heikompaa, ja jossain vaiheessa olet saanut korjattua puolierot.

Alla olevasta videosta löydät muutamia ajatuksia, kuinka voit treenata jalkojasi unilateraalisesti TRX:n avulla.


Pst... Kun mietimme kehomme liikettä, huomaat monen liikkeen tapahtuvan itse asiassa unilateraalisesti: juokseminen, heitot, osa hypyistä yms. tapahtuvat unilateraalisesti. Joten ottamalla harjoitteluohjelmaasi mukaan yhden raajan liikkeitä, harjoitat kehoasi sille luonnollisella tavalla.  



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kehonhuoltoharjoitus - Matka kohti liikkuvuusflowta

Tässä kehonhuoltoharjoituksessa aloitamme kolmella yksittäisellä liikkeellä, joista muodostuu videon lopussa mukavasti eteenpäin soljuva lii...