keskiviikko 13. helmikuuta 2019

Aloita vuosi 2019 fiksusti - treenaa maltilla ja vältä ylikuormitus



Onko haasteenasi ollut liikunnan kausiluontoisuus? Vuoden alussa puhkut intoa, mutta kuukausien kuluessa into laskee ja liikkeelle lähtö muuttuu haastavammaksi? Et paini yksin tämän ongelman kanssa. Kunnon Startti-valmennus antaa sinulle eväät lähteä liikkelle fiksusti ja kroppaa kunnioittaen. Treenaat maltillisesti ja vältät ylikuormituksen, samalla kun liikkuvuutesi ja kuntosi paranevat!


Tutustu valmennukseen


sunnuntai 27. tammikuuta 2019

Näin teet pitäviä uudenvuodenlupauksia + työkirja motivaation löytämiseen

Aikaisemmassa postauksessa käsittelimme uudenvuodenlupauksia sekä esteitä, jotka yleensä vesittävät meidän hyvät aikeet. Tänään puramme näitä esteitä, jotta sinä pystyisit toteuttamaan omat lupauksesi ja tavoitteesi.



Tee pieniä kertamuutoksia
Kuten ensimmäisessä osassa käsittelimme sitä, että haluamme saada kaiken nyt-heti. Mopolla moottoritielle lähtemisen sijaan, lähde tekemään muutoksia pienissä osissa.  Muutosten tekemisestä on tehty tutkimuksia, joiden mukaan yhden asian muuttaminen kerralla takasi yli 80% mahdollisuuden onnistua. Mitä enemmän asioita muutettiin kerralla, sitä pienemmäksi prosenttimäärä tipahti. Jo kolmen asian muuttaminen kerralla tipautteli onnistumisprosenttia radikaalisti noin 30% tuntumaan!
Jos haluat selkeää muutosta ruokavalioosi, älä lähde muuttamaan kertaheitolla koko ruokavaliotasi uusiksi. Parempi lähestymistapa on lähteä lisäämään hyvyyksiä yksi asia kerrallaan. Näin keskityt yhteen muutokseen kerrallaan, ja on paljon todennäköisempää, että saat juurrutettua tämän tavan pysyvästi elämääsi. Vältyt myös suurten muutosten aiheuttamalta stressiltä, joka itsessään voi syöstä hyvän ajatuksen pois raiteiltaan.

Aika ja mitattavuus
Joskus tavoitteet voivat jäädä liian avonaisiksi. Jotta tavoitteen saavuttaminen onnistuu, tulee sinun tehdä tavoitteesta jollain tapaa mitattava. Kun sinulla on selkeät tavoitteet, on myös välietappien asettaminen helpompaa (välietapeista voit lukea alempaa).

Ei näin: Haluan laihtua.
Vaan näin: Haluan laihtua 10 kg seuraavan vuoden aikana.

Oikeat syyt
Kun mietit tulevaa vuotta, ja sitä minkälaisia ajatuksia se herättää lupausten suhteen, kirjoita ne ensimmäisenä paperille. Tämän jälkeen haluan sinun miettivän MIKSI haluat saavuttaa/toteuttaa paperilla lukevat asiat. Mielestäni syiden miettiminen on tärkeämpää, kuin se minkälaisia lupauksia olet kirjoittanut. Jos kirjoitit "haluan laihtua 20 kiloa", mieti syvällisemmin miksi haluat laihtua. Haluatko tuntea olosi energisemmäksi vai haluatko kenties vähentää ylipainosta johtuvia polvikipuja?
Kirjoita jokaiseen lupaukseen/tavoitteeseen 3-5 syytä miksi haluat tämän toteutuvan. Syvälliset syyt motivoivat meitä jatkamaan matkaamme myös niinä hetkinä, jolloin haluaisimme antaa periksi. Jos et löydä todellisia syitä, on hyvin todennäköistä, ettei lupaus ole riittävän motivoiva, jotta jaksaisit pitää siitä kiinni.

Ei näin: Haluan saada sixpackin.
Vaan näin: Haluan vahvistaa keskivartaloa, jotta se tukee selän hyvinvointia.

Tein sinulle työkirjan, joka auttaa löytämään tien motiivien villissä viidakossa. Lataa täältä Todelliset motiivisi-työkirja, ja pääset selvittämään juuri näitä syvempiä syitä omille tavoittellesi.


Kuvat: täältä.
Välietapit
Jos edessäsi on pitkä matka esimerkiksi kehonkoostumuksen muuttamisen tai liikuntasuorituksen suhteen, pura päätavoitteesi välietappeihin. Välietappien avulla pidemmät matkat on helpompi pilkkoa pieniin osiin, joiden saavuttaminen ruokkii aina itseluottamustasi sekä onnistumisentunnetta matkan aikana. Varsinkin suurissa painonpudotuksissa tie voi välillä käydä kivikkoiseksi, ja jos katseet pysyvät koko ajan vain kaukana päätavoitteessa, emme osaa iloita jo tähän asti kulkemastamme matkasta.

Keinot, joilla saavutat tavoitteesi
Sen sijaan, että tyytyisit kirjoittamaan paperille vain tavoitteesi/lupauksesi, ota vielä yksi askel eteenpäin: mieti keinoja, jotka auttavat sinua saavuttamaan tavoitteesi. Mitä sinun tulisi muuttaa, jotta painonpudotus tai juoksuharrastuksen aloittaminen onnistuisi?

Kuvittele onnistumisesi
Kuvittele mielessäsi miltä sinusta tuntuu ja miltä näytät kun olet saavuttanut tavoitteesi? Oletko energisempi, omaatko paremman ryhdin? Toinen keino on myös kirjoittaa tulevaisuuden päiväkirja vuoden päähän. Kirjoita paperille ylös miltä elämäsi näyttää vuoden päästä, mitkä tekemäsi asiasi auttoivat saavuttamaan tavoitteesi ja mistä asioista haluat kiittää itseäsi kuluneen vuoden ajalta.




Todelliset motiivisi-työkirjan avulla pääset miettimään niitä tekijöitä ja arvoja, jotka vaikuttavat sinuun ja sinun matkaasi kohti hyvinvointia. Käytän tätä ennakkotehtävänä omien asiakkaideni kanssa aina ennen valmennuksen aloittamista, ja tarpeen vaatiessa palaamme takaisin tähän tehtävään.