perjantai 18. tammikuuta 2019

Näin kausisuunnitelma auttoi Sarin takaisin juoksukuntoon 20 vuoden tauon jälkeen

Edellisessä postauksessa kävime läpi yleisempiä kompastukiviä, joiden takia esimerkiksi uutena vuotena tehdyt lupaukset jäävät jopa lyhyessäkin ajassa unholaan. Tänään puolestaan haluan jakaa teille oman asiakkaani onnistumistarinan. Tarina voi osalle olla tuttu, mutta se on sen verran mahtava, ettei sitä voi hehkuttamatta uudemman kerran.

Edellisessä postauksessa heti ensimmäisenä nousi esiin alkuinnostus ja kuinka itse alkuinnostus voi olla välillä kaksiteräinen miekka. Kun innostumme jostakin asiasta esimerkiksi liikunnan aloittamisesta, toimii juurikin tämä alkuinnostus uuden harrastuksen aloittamisesta motivoivana tekijänä. Välillä innostus voi mennä kuitenkin yli, ja tällä tarkoitan sitä, että kuormitamme itseämme liikaa siihen nähden mitä kehomme kestää. Uusi laji vie sinut mukanaan ja haluaisit koko vain treenata, mutta kaiken innostuksen keskellä se tärkeä osa, eli palautuminen, unohtuu kokonaan. Palautumisen laiminlyöminen johtaa puolestaan siihen, ettei niitä haluttuja tuloksia synnykään, keho ei palaudu aikaisemmista harjoitteista ja alkaa mahdollisesti kipuilla. Lopulta myös alkuinnostus alkaa kadota ja pahimmassa tapauksessa lopetamme harrastuksen kokonaan.

Olitpa sitten aloittamassa liikuntaa tai olet jo "vanha tekijä" on tärkeää säännöstellä omat liikkumiset järkevästi, jotta kroppa ei ylikuormitu ja pääset kehittymään koko ajan progressiivisesti. Jos tavoitteesi liittyvät liikuntaan, tulee kausisuunnitelmasta yksi parhaista kavereistasi. Tavoitteen asettamisen ja nykytilanteen kartoittamisen jälkeen, kausisuunnitelma johdattaa sinua progressiivisesti kohti tavoitettasi. Lyhykäisyydessään kausisuunnitelman tarkoituksena on keskittyä parantamaan yhtä kunnon osa-aluetta kerrallaan, muiden ollessa ns. ylläpitovaiheessa. Näin pystytään välttämään ylikuormitus, harjoittelu pysyy mielekkäänä ja monipuolisena ja aikaa jää myös muuhunkin. Tästä erinomaisena esimerkkinä on juuri Sarin tarina, jonka haluan teille tänään jakaa.

Käy lukemassa Sarin oma tarina kuinka hän 20 vuoden tauon jälkeen treenasi itsensä juoksukuntoon!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti