maanantai 22. marraskuuta 2021

Minuutin taukojumppa

Tiesitkö, että tutkimusten mukaan suomalaiset istuvat noin 9 tuntia päivässä? Tämä tulee helposti täyteen sillä nykypäivänä istuminen on täysin normaalia: syömme istuen, istumme autossa/julkisissa, päätetyössä tunteja ropisee laariin kunnolla ja illalla yleensä vietämme aikaa sohvalla istuen ja telkkaria katsoen.


Miten istuminen sitten vaikuttaa sinuun?


Heti, kun
 istut alas suurten asentoa ylläpitävien lihasten aktiivisuus loppuu ja energiankulutus laskee lähes lepotasolle.

2 tunnin jälkeen ruoan jälkeinen verensokeritaso on istuessa 45% korkeammalla verrattuna hitaaseen kävelyyn


4 tunnin istumisen jälkeen HDL-kolesterolin (ns. hyvä kolesteroli) määrät alkavat laskea jyrkästi


5 tunnin istumisen jälkeen verensokeria säätelevän insuliinin teho on laskenut 30 prosenttia ja verensokerin siirto lihaksiin vaikeutuu yhä


Lähde: Luomuliikunnan vallankumous, Arto Pesola


Istumisen haittavaikutuksia vastaan voi kuitenkin taistella tauottamisen avulla. Aina ei tarvitse vetää jumppaa, vaan esimerkiksi asennon muuttaminen ja välillä seisten työstentely tuovat jo pientä taukoa. Mikäli kaipaat vinkkiä taukojumppaan, niin kokeile tätä lyhyttä, yhden minuutin kestoista taukojumppaa seuraavan kerran, kun kaipaat elvyttävää taukoa kehollesi.



1 minuutin taukojumppa





PS: Hyvinvoinnin joulukalenteri alkaa taas pian ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Hyvän olon joulukalenteri - 7. luukku : Polven nosto ja kierto

  Polven nosto ja kierto Tällä liikkeellä haastat tasapainoasi sekä lisäät rintarangan liikkuvuutta. 1. Aseta keppi hartioiden päälle. 2. Ak...