keskiviikko 10. kesäkuuta 2015

Kuukauden haaste: L-seat



Tämän kuun haasteena on L-seat  eli tutummin kulmanoja liike kahvakuulien kanssa. L-seat on yksi yksinkertaisimmista mutta tehokkaista omalla kehonpainolla tehtävistä liikkeistä. Jos joskus olet seurannut telinevoimistelua olet varmasti nähnyt kyseisen liikkeen tehtävän mm. renkailla. Liike vahvistaa keskivartalonlihaksia sekä ojentajia.

Istu lattialle jalat suorassa. Aseta kahvakuulat vartalosi vierelle, lähelle pakaroita. Laita kätesi kahvoille, mistä punnerrat ensin yläkropan ilmaan. Tämän jälkeen jännitä jalkojesi lihakset, tarvittaessa nojaa hieman eteenpäin ja nosta jalkasi ylös vatsa- ja ojentajalihaksia käyttäen. Pidä jalat suorassa koko ajan. Pysy asennossa niin kauan kun jaksat.

Jos suorin jaloin pito tuntuu hankalalta, voit helpottaa liikettä koukistamalla jalat. Kun liike alkaa sujua polvet koukussa, voit vaikeuttaa liikettä suoristamalla ensin vain toisen jalan. Kun tämäkin liike alkaa sujua, voit lähteä kokeilemaan molempien jalkojen suoristusta.


Lähtöasento.

Punnerrus käsien varaan.

Jalkojen nosto ilmaan.

Helpotettu versio.

Ensimmäinen haaste itselläni on saada jalkoja vielä korkeammalle maasta, sekä sen jälkeen lähteä tavoittelemaan mahdollisimman pitkää pitoaikaa.