sunnuntai 17. marraskuuta 2019

Selkä kuntoon: Osa 3 - tärkeimmät tuet ja liikkuvuudet

Videolla kollegani Jukka Harju näyttää kolme liikkuvuutta lisäävää liikkettä sekä kaksi tukiliikettä, jotka kannattaa ottaa omaan liikepankkiin mukaan. 
Kun selkä halutaan pitää toimintakykyisenä, siihen ei auta pillerit eikä puukko. Ainoastaan treeni, MUTTA ei mikä tahansa treeni. Väärin tehdyt harjoitukset hajottavat selän (kuten varmaan tiedät) mutta niin hajottaa passiivisuuskin. 

Katso tämä video ja täältä löydät sarjan osat 1 ja 2 jotka kannattaa ehdottomasti katsoa.



Jos haluat laittaa selkäsi kuntoon tutustu tarkemmin Toiminnalliseen selkätreeniin.

lauantai 16. marraskuuta 2019

Selkä kuntoon: Osa 2/3 Eri hoitomuotojen käyttö

Mitä tehdä selän kipuiluille ja jumeille. Videolla kollegani Jukka Harju kertoo  miten eri hoitomuotoja voi käyttää sekä miten osaa valita sen oikean vaihtoehdon.





Toiminnallinen selkätreeni on vielä tämän viikon avajaistarjouksessa, jos haluat laittaa selkäsi kuntoon tutustu tarkemmin Toiminnalliseen selkätreeniin.

perjantai 15. marraskuuta 2019

Selkä kuntoon: Osa 1/3 Anatomia ja hoitomuotojen ristiriidat. Miksi niin moni ei saa apua?

Miksi selkä jumittaa ja kipuilee? Videolla kollegani Jukka Harju perehtyy asiaan anatomian näkökulmasta. Entä miten Käypä hoito-suositukset soveltuvat selän hoitoon? Tai miten istuminen ja ylitreenaaminen vaikuttavat kehoomme?






Toiminnallinen selkätreeni on vielä tämän viikon avajaistarjouksessa, jos haluat laittaa selkäsi kuntoon tutustu tarkemmin Toiminnalliseen selkätreeniin.

perjantai 8. marraskuuta 2019

Selkä kuntoon : Notkoselän hoito


Jos selkä halutaan pitää kunnossa, pakaran ja takareiden lisäksi meidän tulee huomioida myös jalan etupuoli: etureisi ja lonkankoukistaja. Kun lihakset alkavat kiristyä, vääristävät ne myös selän asentoa. Notkoselkä on yksi yleisimmistä ongelmista, mihin syypäänä on usein kireydet vartalon etupuolella. Usein lonkankoukistajaa venyttäessä selän asento ei kuitenkaan ole optimaalinen vaan alaselkä vääntyy yhä enemmän notkolle.

Miten lonkan alue tulisi venyttää, ettei selkä mene notkolle ja aiheuta painetta ja kipua?
Laita videon liike testiin.



Toiminnallinen selkätreeni on vielä tämän viikon avajaistarjouksessa, jos haluat laittaa selkäsi kuntoon tutustu tarkemmin Toiminnalliseen selkätreeniin.




torstai 7. marraskuuta 2019

Selkä kuntoon : Näin venytät pakaraa oikein

Mitä asioita pitää huomioida, jos haluamme venyttää pakaraa siten, että siitä on oikeasti hyötyä selkäkipujen hoidossa. Jos pakaraa venytetään väärässä asennossa, voi se johtaa selkäkipuihin ja jopa lonkan kulumiseen. Videolla kollegani Jukka Harju näyttää kuinka venytys tehdään oikein.




Toiminnallinen selkätreeni on vielä tämän viikon avajaistarjouksessa, jos haluat laittaa selkäsi kuntoon tutustu tarkemmin Toiminnalliseen selkätreeniin.

keskiviikko 6. marraskuuta 2019

Selkä kuntoon : Takareiden vaikutus ryhtiin ja alaselkään

Oletko koskaan miettinyt miten takareisi voi vaikuttaa selkäsi hyvinvointiin? Jos takareiden kalvo liukuu huonosti, saa se aikaan muutoksia ylävartalossa: ylävartalo vetäytyy kasaan ja aiheuttaa mm. niska-hartiaseudulle ongelmia. Takareiden venytyksessä kannattaa huomioida muutama asia, jotta saat liikkuvuusharjoitteet osumaan oikein. Videolla kollegani Jukka Harju näyttää kolme vinkkiä, jotka kannattaa ehdottomasti kokeilla!





Toiminnallinen selkätreeni on vielä tämän viikon avajaistarjouksessa, jos haluat laittaa selkäsi kuntoon tutustu tarkemmin Toiminnalliseen selkätreeniin.