tiistai 19. kesäkuuta 2018

4 minuutin niskajumppa




Aikaisemmalla videolla käytiin läpi muutamia otteita, joiden avulla pystyit itse helpottamaan niskan seudun kireyksiä. Tällä kertaa luvassa tehokas kolmen liikkeen jumppa, jonka avulla vahvistat niskan sekä yläselän lihaksia. Suosittelen tekemään jumpan 2-3 kertaa viikossa.
Ensimmäiseen liikkeeseen et tarvitse välineitä, mutta toisessa liikkeessä olisi hyvä käyttää kuminauhaa, jonka avulla pystyt luomaan kevyttä vastustusta liikkeeseen. Kolmannessa liikkeessä puolestaan riittää esim. pyyhe tai huopa, jonka olet käärinyt pienelle rullalle. :)


keskiviikko 6. kesäkuuta 2018

Nopea helpotus kireälle niskalle

Niska-hartiaseudun kireydet ja kivut ovat ehdottomasti yksi yleisimmistä syistä, minkä takia ihmiset hakeutuvat hierontaan. Pääsääntöisesti voi sanoa, että melkolailla ainakin 90% hierontaan tulevista hierotuttaa ensimmäisillä kerroilla juuri ylävartaloa. Yleisimpiä ongelman aiheuttajia on erittäin paljon yleistynet päätetyöskentely. Itsekin joudun viettämään yllättävän paljon koneella, vaikka teenkin liikunta- ja hyvivointialalla töitä, mutta ohjelmien tekemiset, raportoinnin seuraus, ruokapäiväkirja-analyysit yms istuttavat aina omaksi ajaksi koneen ääreen, ja sen kyllä huomaa ajoittain omalla niska-hartiaseudulla. Itse pyrin jaksottamaan pidemmät koneella oloajat siten, että laitan kännykään ajastuksen esim. 30-45 minuutin päähän, ja ajan tullessa täyteen nousen ylös tuolilta jaloittelemaan, tekemään pientä taukojumppaa tai puuhaan hetken jotain muuta. Suosittelen tätä myös teille, jotka istutte työnne takia joka päivä päätteen ääressä. Tietysti toimisto-olosuhteet ovat erilaiset kuin kotona, mutta esim. vesilasin täyttö kerran tunnissa ja muutamat hartioiden pyörittämiset tuovat jo edes pientä helpotusta.

Kokosin seuraavalle videolle kolme otetta, joiden avulla voit helpottaa kireän niskan oireita. Toista jokaista liikettä 1-2 minuuttia, riippuen siitä missä kunnossa lihaksesi tällä hetkellä ovat. Säätele paine siten, että pystyt rentona kuuntelemaan liikkeet etkä ala pidättämään hengitystä tai jännitämään lihaksia.




Hieronnan ja venytysten lisäksi on tärkeää myös tehdä vahvistavia liikkeitä, joita tulen esittämään seuraavassa videossa, joten pysy kuulolla! :)